План роботи з предмету фізична культура
4.10.2024
гр. Мк - 23 1/9
Урок № 121 - 122
Тема: «Оздоровче і прикладне значення занять фізичною культурою та спортом».
Гімнастика на стільці.
Теоретичний блок.
Фізична культура є частиною культури, набутком усього народу. Це потужний засіб не тільки фізичного удосконалення та оздоровлення, але також й виховання соціальної, трудової, творчої активності громадян. Фізична культура не вичерпується вправами, спортом, гімнастикою, іграми та туризмом, вона включає до себе громадську та особисту гігієну праці, побуту, використання природних сил для загартування, правильний режим праці та відпочинку, харчування. Для збереження та зміцнення здоров’я, попередження хвороб і передчасної старості необхідна свідома, висококультурна поведінка людей, яка заснована на розумінні складних закономірностей, що формують стан здоров’я людей та характер хвороб. Так звані «хвороби цивілізації» (гіпокінезія, гіподинамія, стреси та ін.) можна лікувати за допомогою фізичної активності та правильного режиму. У нашій країні здійснюється широкий комплекс заходів, які мають за мету створення нормальних умов праці та побуту, оздоровлення зовнішнього, у тому числі і виробничого, середовищ, подальший розвиток охорони здоров’я. Активність людини, засоби фізичної культури та спорту є важливими методами профілактики хвороб та найважливішими факторами удосконалення, зміцнення здоров’я, що у підсумку підвищує творчу активність людини, її працездатність.
ОЗДОРОВЧЕ ЗНАЧЕННЯ ЗАНЯТЬ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ І СПОРТОМ Бути здоровим – природне бажання кожної людини. Здоров’я – поняття не тільки біологічне, але і соціальне. Добре здоров’я – це радісне сприйняття життя, висока працездатність. З давніх-давен фізичні вправи використовуються не тільки для розвитку рухових якостей людини, тренування сили, швидкості та витривалості. Фізична культура здобула визнання як незамінний засіб розширення і розвитку функціональних можливостей організму людей різного віку, профілактики і лікування захворювань, досягнення довголіття. Внесок фізичної культури у вищу освіту полягає у забезпеченні студентів усіма аспектами знань про науковопрактичні основи фізичної культури та здорового способу життя, а також в оволодінні системою практичних умінь та навичок, які забезпечують збереження та зміцнення здоров’я, психічне благополуччя та удосконалення психофізичних здібностей та якостей особистості. У змісті фізичної культури можливо, з певною умовністю, виділити основні боки: по-перше, все те цінне, що утворює та використовує суспільство як спеціальні засоби, методи та умови їх застосування, які дозволяють оптимізувати фізичний розвиток та забезпечити певний рівень фізичної підготовленості людей (функціонально-забезпечувальний бік фізичної культури); по-друге, позитивні результати використання цих засобів та умов (результативний бік фізичної культури). Фізична підготовка – це процес, який спрямований на зміцнення здоров’я тих, хто займається, різнобічний фізичний розвиток, виховання необхідних рухових навичок та підготовку організму до максимальних напружень. 5 Загальна фізична підготовка (ЗФП) – процес удосконалення фізичних якостей, який спрямований на всебічний розвиток людини. Різноманітний фізичний розвиток сприяє кращому пристосуванню організму до умов зовнішнього середовища, які постійно змінюються. Розширення рухових та функціональних можливостей організму дає виконання вправ з гімнастики, легкої атлетики, боротьби, різноманітних ігор та ін. Загальна фізична підготовка сприяє розширенню функціональних можливостей організму та є базою для спеціальної фізичної підготовки для досягнення високих результатів у професійній діяльності. Засобами загальної фізичної підготовки є будь-які фізичні вправи та засоби фізичної культури. Забезпечення різнобічної рухової підготовленості, утворення функціонального фундаменту для спеціального удосконалення рухових здібностей, активізація відновних процесів в організмі, переключення з одного виду роботи на інший – все це задачі ЗФП.
ОЗДОРОВЧЕ ЗНАЧЕННЯ ЗАНЯТЬ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ І СПОРТОМ Бути здоровим – природне бажання кожної людини. Здоров’я – поняття не тільки біологічне, але і соціальне. Добре здоров’я – це радісне сприйняття життя, висока працездатність. З давніх-давен фізичні вправи використовуються не тільки для розвитку рухових якостей людини, тренування сили, швидкості та витривалості. Фізична культура здобула визнання як незамінний засіб розширення і розвитку функціональних можливостей організму людей різного віку, профілактики і лікування захворювань, досягнення довголіття. Внесок фізичної культури у вищу освіту полягає у забезпеченні студентів усіма аспектами знань про науковопрактичні основи фізичної культури та здорового способу життя, а також в оволодінні системою практичних умінь та навичок, які забезпечують збереження та зміцнення здоров’я, психічне благополуччя та удосконалення психофізичних здібностей та якостей особистості. У змісті фізичної культури можливо, з певною умовністю, виділити основні боки: по-перше, все те цінне, що утворює та використовує суспільство як спеціальні засоби, методи та умови їх застосування, які дозволяють оптимізувати фізичний розвиток та забезпечити певний рівень фізичної підготовленості людей (функціонально-забезпечувальний бік фізичної культури); по-друге, позитивні результати використання цих засобів та умов (результативний бік фізичної культури). Фізична підготовка – це процес, який спрямований на зміцнення здоров’я тих, хто займається, різнобічний фізичний розвиток, виховання необхідних рухових навичок та підготовку організму до максимальних напружень. 5 Загальна фізична підготовка (ЗФП) – процес удосконалення фізичних якостей, який спрямований на всебічний розвиток людини. Різноманітний фізичний розвиток сприяє кращому пристосуванню організму до умов зовнішнього середовища, які постійно змінюються. Розширення рухових та функціональних можливостей організму дає виконання вправ з гімнастики, легкої атлетики, боротьби, різноманітних ігор та ін. Загальна фізична підготовка сприяє розширенню функціональних можливостей організму та є базою для спеціальної фізичної підготовки для досягнення високих результатів у професійній діяльності. Засобами загальної фізичної підготовки є будь-які фізичні вправи та засоби фізичної культури. Забезпечення різнобічної рухової підготовленості, утворення функціонального фундаменту для спеціального удосконалення рухових здібностей, активізація відновних процесів в організмі, переключення з одного виду роботи на інший – все це задачі ЗФП.
ПРИКЛАДНЕ ЗНАЧЕННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ Рівень здоров’я та фізичного розвитку – важлива умова якості робочої сили. У залежності від їх показників оцінюється можливість участі людини у певних сферах трудової діяльності. Отже, на етапі вибору спеціальності і виду професійного навчання об’єктивно виникає, ставиться та вирішується проблема психофізіологічної відповідності особистості видам професійної діяльності. Подальше удосконалення виробництва, зростання обсягу та інтенсивності праці ставлять підвищені вимоги до якості підготовки фахівців. Важливу роль у зв’язку з цим має забезпечення необхідного рівня професійної готовності майбутніх фахівців, до якого включають фізичну підготовленість, тренованість, працездатність, розвиток професійно важливих якостей (ПВЯ) і психомоторних здібностей. За даними вчених встановлено, що загальна фізична підготовка не знаходить безпосереднього застосування в процесі праці, а лише створює передумови для успішної професійної діяльності, що опосередковано виявляє в ній через такі фактори як стан здоров’я, ступінь фізичної тренованості, адаптації до умов праці. Не викликає сумнівів, що кожна професія має свою рухову специфіку, що відрізняється за умовами праці, психофізіологічними характеристиками і ставить різні вимоги до рівня розвитку фізичних якостей, психофізіологічних функцій і психічних властивостей і якостей особистості. Відомо, що адаптація людини до умов виробництва без спеціальної психофізичної підготовки може тривати від 1 року до 5-7 років. Тому навчальні заклади, які навчають професійної діяльності, для 15 підвищення професійних якостей фахівців, яких мають випустити, розвивають специфічні фізичні якості, фізіологічні функції, психічні якості, передають відповідні знання, уміння і навички, що необхідні для ефективного оволодіння конкретними професіями. Складова частина фізичного виховання, яка займається питаннями, що пов’язані з підготовкою до трудової діяльності, отримала назву – професійно-прикладна фізична підготовка (ППФП). В основі впливу занять фізичними вправами на успішність професійної діяльності лежить механізм перенесення рухових навичок, умінь, які сформовані у галузі фізичної культури, на результат оволодіння навичками і уміннями в трудовій діяльності. Основна спрямованість занять полягає в тому, щоб збільшити діапазон функціональних можливостей організму людини, розширити арсенал його рухової координації, а також забезпечити ефективну адаптацію організму до різних факторів трудової діяльності. Ефективність професійної діяльності багато в чому залежить від рівня розвитку рухових і психічних якостей людини. Не завжди здорові підлітки однаково успішно оволодівають однією і тією ж професією. Успішне засвоєння професії можливе лише при наявності відповідності певних психофізіологічних якостей людини специфічним вимогам, що поставлені виробничими процесами саме до цих професійно важливих якостей. На підставі виявлення таких якостей і фізіологічних функцій, які необхідні для засвоєння конкретних професій, розроблені критерії професійної придатності для великої кількості професій. Багато з засвоюваних професій ставлять підвищені вимоги до зорового аналізатора в цілому і до окремих його функцій, до слухового аналізатора, перш за все до гостроти слуху, а також до вестибулярної функції. Значне число професій пов’язано з перебуванням в умовах високої або низької температури повітря, шуму, вібрації та ін. Ці умови висувають підвищені вимоги до функціонального стану центральної нервової системи (ЦНС), особливо її вегетативного відділу, до апарату кровообігу. І, нарешті, чимало є ще професій, що вимагають застосування ручної праці з елементами загальної фізичної та статичної 16 напруги, вимушеною робочою позою, напругою окремих м’язових груп кінцівок. Такі роботи зумовили підвищені вимоги до функціонального стану опорно-рухового апарату. Як відомо, деякі функції та аналізатори нашого організму рухливі. У зв’язку з цим актуально вивчення тих природних задатків, з яких, при належних умовах виховання та навчання, повинні розвинутися необхідні здібності до успішного засвоєння професії. У ряді випадків можливо і необхідно за допомогою спеціальних засобів розвивати, підвищувати функціональні можливості молодих людей, які бажають навчатися професії, і тим самим робити їх професійно придатними. Якраз це завдання і покликане вирішувати ППФП студентів у ВНЗ. Основне призначення ППФП – спрямований розвиток та підтримка на оптимальному рівні фізичних і психічних якостей людини, які необхідні для забезпечення її готовності до виконання певної діяльності, функціональної стійкості до умов цієї діяльності та формування прикладних рухових умінь і навичок. Прикладні знання – це знання, які можуть бути необхідними для майбутньої професійної діяльності та які можна отримати у процесі регулярних занять фізичною культурою і спортом, під час коротких медичних бесід на практичних та навчально-тренувальних заняттях, шляхом самостійного вивчення літератури. Слід відмітити, що знання про закономірності підвищення спортивної працездатності мають єдину психофізіологічну основу зі знаннями про досягнення та підтримку високої професійної працездатності людини у сфері праці. Прикладні уміння та навички гарантують безпеку у побуті та при виконанні професійних робіт, сприяють швидкому та економічному пересуванню при вирішуванні виробничих задач. Безумовно, що цими уміннями та навичками краще володіє людина, яка займається прикладними видами спорту. Кожен вид спорту сприяє удосконаленню певних фізичних та психічних якостей. Якщо якості, уміння та навички, які засвоюються у ході спортивного удосконалення, збігаються з професійними, то такі види спорту вважаються професійноприкладними. 17 Кожна професія висуває свої вимоги до психічних якостей: уваги (переключення, концентрація, широта розподілу); мислення (оперативне, аналітичне); пам’яті (короткочасна, довготривала); емоційної стійкості; здатності працювати при дії перешкод; витримки і самовладання; цілеспрямованості; самостійності; стійкості; товариськості; уміння ладити з людьми. Дослідження показали, що пріоритетне значення надається функції уваги (концентрація, широта, переключення), емоційної стійкості, координації рухів та ін. якостям. Під прикладними спеціальними якостями розуміють здатність організму людини протистояти специфічним впливам зовнішнього середовища: холоду і підвищеній температурі, недостатній кількості кисню та ін. Ці здібності можуть удосконалюватися шляхом загартовування у ході тренування на свіжому повітрі, дозованого теплового тренування фізичними вправами, спеціальними вправами, які впливають на вестибулярний апарат (перекиди, обертання у різних площинах в гімнастиці, акробатиці і т.п.), вправами на витривалість та ін. Професійно важливі якості людини в процесі трудової діяльності у певній мірі удосконалюються самі собою. Однак ефективність цього процесу суттєво підвищується, якщо необхідні якості розвивати цілеспрямовано та використовуючи для цього засоби фізичної культури у період, який передує професійному навчанню або збігається з ним за часом. Суть прикладності фізичної культури у тому, що в основі спортивних занять та фізичної праці полягає подібний руховий процес і за збігом психофізичних характеристик можна визначити прямо спорідненість кожного виду спорту з тією або іншою професією. У деяких професіях без попередньої фізичної підготовки зовсім неможливо працювати. Досягнутий у процесі занять фізичною культурою високий рівень професійно важливих якостей дозволяє під час роботи тривалий час підтримувати оптимальну працездатність людини на виробництві. Пояснюється це підвищенням резервних можливостей людини та тренуванням її компенсаторних механізмів. При вирішенні конкретних завдань ППФП майбутніх фахівців слід завжди пам’ятати про те, що така підготовка 18 здійснюється в тісному зв’язку із загальною фізичною підготовкою. Ще раз підкреслимо, що ЗФП є необхідною основою, фундаментом ППФП студентів будь-якої спеціальності. Інше питання, що співвідношення ЗФП і ППФП може змінюватися в істотних межах при опануванні різних професій.
« Основи системи забезпечення працездатності
та її відновлення засобами фізичної культури та спорту».
Система спорту для всіх має три групи функцій: 1) оздоровчі; 2) соціальні; 3) економічні (табл.1). Запропонована класифікація функцій носить умовний характер, спричинений необхідністю їх детального аналізу, оскільки неможливо виділити ту чи іншу функцію в абсолютно чистому вигляді. Всі функції мають взаємопроникаючий характер, доповнюють одна одну і проявляються в єдності, але разом із цим для них характерною є певна домінуюча ознака. За цією ознакою їх відносять до однієї з наведених груп функцій. Таблиця 1. Функції системи спорту для всіх (М.В.Дутчак, 2009) Функції Оздоровча Соціальна Економічна компенсаційна гуманістична виробнича профілактична активного дозвілля розвиваюча соціалізації розширення ринку праці відновлення працездатності освітньо-виховна та інформаційнопросвітницька сприяння економічному зростанню 1. Оздоровчі функції Оздоровчі функції системи спорту для всіх об’єднують компенсаційну, профілактичну, розвиваючу функції, а також функцію відновлення працездатності. Компенсаційна функція системи спорту для всіх полягає в недопущенні дефіциту рухової активності, що виникає в умовах сучасного життя та викликає негативні наслідки для організму людини. Рухова активність — життєва необхідність людини, без неї вона не може зберегти своє здоров’я та позбавляється можливості досягати успіхів у різних видах життєдіяльності. Підтвердження цьому знаходимо ще в стародавнього грецького філософа Аристотеля, який стверджував: ―Ніщо так 2 не виснажує та не руйнує людину, як тривала фізична бездіяльність‖. Обмеження рухової активності суперечить біологічним законам розвитку людини. Відомо, що понад 80 % маси тіла людини становлять скелет та м’язи - її руховий апарат, а отже, основною функцією тіла людини є рух. Разом із цим, як зазначають Е. Г. Булич та І. В. Муравов, із середини XIX ст. до сьогодні частка м’язової діяльності в енергетичному балансі людства, тобто у всіх потоках енергії, яка використовується людьми на виробництві та в побуті, скоротилась більше ніж у 180 разів. Негативний вплив гіпокінезії на організм людини має закономірний характер. Передовсім порушується енергетичний обмін речовин (ожиріння, спотворення метаболізму в тканинах), знижується стимулюючий вплив м’язової діяльності на роботу основних функціональних систем організму — серцево-судинної та дихальної. Спостерігається зниження опірності організму до негативного впливу окремих чинників зовнішнього середовища. Унаслідок гіпокінезії знижується фізична працездатність, погіршується координація рухів, зменшуються фізіологічні резерви систем, обсяг м’язової маси, знижується тонус м’язів. Недостатній рівень розвитку мускулатури призводить до порушень статури та деформації опорно-рухового апарату. Гіпокінезія впливає і на кісткову тканину. Зменшуються її маса та щільність. Відмічається підвищене виділення з кісток мінеральних речовин, передусім кальцію, спостерігається порушення процесу утворення фосфорних і калієвих структур. Особливо значні зміни відбуваються в серцево-судинній системі — частішають серцеві скорочення, зменшується загальна кількість крові, скорочується ємність судинного русла, вповільнюється швидкість загального току крові. Систолічний тиск крові знижується, а діастолічний - підвищується. Серце людини, яка веде малорухомий спосіб життя, не витримує навіть невеликих фізичних навантажень, не маючи можливості реагувати на них за рахунок сили міокарда, тобто збільшення систолічного викиду, воно зазвичай реагує на навантаження надмірно високою частотою скорочень. Від малорухомого способу життя страждає система травлення: вона стає в’ялою, оскільки знижується активність секреторної та рухової функції шлунка. Такий спосіб життя підвищує схильність до розвитку виразкової хвороби шлунка та дванадцятипалої кишки. Під впливом гіпокінезії у складі мікрофлори кишечнику починають переважати форми, що посилюють гнилісні процеси, що поступово призводять до самоотруєння та 3 передчасного старіння організму. На рівні внутрішньоклітинного обміну гіпокінезія викликає зниження відтворення білкових структур: порушуються процеси транскрипції і трансляції (зняття генетичної програми та її реалізації в біосинтезі). Під час гіпокінезії знижується імунологічна активність, а також стійкість організму до перегрівання, охолодження, нестачі кисню . Отже, в організмі людини практично нема жодної системи, яка не зазнавала б негативних наслідків від гіпокінезії. Обмеженість рухової активності небезпечна також і тим, що спочатку людина не тільки не помічає жодної небезпеки для здоров’я, а й суб’єктивно навіть відчуває певний ―комфорт‖. Проте під впливом гіпокінезії з’являються незначні функціональні розлади, які відтак трансформуються у стійкі прояви захворювань. Компенсувати зазначені порушення в організмі людини можна, залучивши її до рухової активності. Власне в цьому і полягає функціональна роль системи спорту для всіх. Важливо забезпечити оптимальний рівень рухової активності кожної людини залежно від її віку, статі, рівня фізичного розвитку та підготовленості. Потрібно враховувати, що негативний вплив на організм людини має не тільки гіпокінезія, а й гіперкінезія (значне підвищення активності людини). У цьому зв’язку актуальним є питання обґрунтування норм достатньої рухової активності людей. Вирішення цього питання потребує подальших наукових досліджень, хоча уже і здійснено ряд спроб розробки відповідних нормативів (визначено тривалість та кількість занять у день та тиждень; вказано на кількість необхідних локомоцій чи кроків у день; зазначено обсяги енергії, яку необхідно витрачати на рухову активність протягом тижня). Запропоновані нормативи можуть використовуватись як орієнтовні показники. Дозування фізичних навантажень за обсягом та інтенсивністю має бути суто індивідуальним. Спеціальні дослідження, проведені в Данії, показали, що перехід від малорухомого способу життя до активного у віці від 30 до 80 років привів би до збільшення очікуваної тривалості життя на 2,8—7,8 року у чоловіків та на 4,6—7,3 року у жінок залежно від рівня зростання активності. Фізично пасивні люди можуть розраховувати прожити без серйозних захворювань на 8—10 років менше, ніж фізично активні . Профілактична функція системи спорту для всіх визначається тим, що достатня рухова активність людини забезпечує профілактику захворювань шляхом пониження дії чинників ризику виникнення цих захворювань та підвищення функціональних резервів органів та систем організму. За даними багатьох досліджень, у ході яких всебічно вивчалися спосіб життя і захворюваність сотень тисяч людей, продемонстровано пряму залежність ймовірності виникнення серцево-судинних захворювань, цукрового діабету, онкологічних захворювань, остеопорозу, артриту, захворювань органів дихання і травлення та ряду інших від таких основних 4 характеристик здорового способу життя, як раціональне харчування і профілактика ожиріння, відмова від куріння, стримане ставлення до споживання алкогольних напоїв (їх якості та кількості), обсяг та режим рухової активності, що забезпечує достатній рівень функціональних можливостей різних систем організму (кровообігу, дихання, крові), м’язової, кісткової та сполучної тканин. Було переконливо показано, що стосовно профілактики згаданих захворювань усі можливості медицини в п’ять-шість разів поступаються за ефективністю чинникам здорового способу життя, а сумарний негативний вплив неблагополучної спадковості та несприятливої екології - в два рази. Здоровий спосіб життя різко знижує ризик захворювань, що виникають унаслідок дії несприятливих спадкових та екологічних чинників. Профілактичне значення спорту для всіх полягає в тому, що рухова активність позитивно впливає на всі зазначені вище складові здорового способу життя та забезпечує їх синергію (поєднання зусиль для обопільної користі). Регулярна рухова активність дозволяє підтримувати передусім ефективне функціонування серцево-судинної системи, захворювання якої спричиняють понад 60 % смертей громадян України. Спеціалісти відмічають у людей, які ведуть активний спосіб життя, зміцнення серцевого м’яза, зниження кров’яного тиску та вмісту холестерину в крові, підвищення стійкості до стресових ситуацій та виникнення депресивних станів. Спеціальні наукові дослідження засвідчують, що найбільш значним превентивним механізмом у стані здоров’я слід вважати вплив рухової активності на функціонування імунної системи. Регулярні фізичні навантаження середньої інтенсивності зміцнюють імунну систему, допомагаючи організму боротися з інфекційними захворюваннями та окремими раковими захворюваннями (рак товстої кишки, молочної залози, передміхурової залози, легенів та інші форми онкологічних захворювань). Водночас надмірні фізичні навантаження пригнічують функцію імунної системи. Профілактичне значення спорту для всіх тісно пов’язується з функціональними резервами організму людини, під якими розуміють здатність органа або системи та організму в цілому значно підсилити інтенсивність своєї діяльності порівняно зі станом відносного спокою. Функціональні резерви асоціюються також із так званим ―принципом економізації‖ функцій, який проявляється як у спокої, так і під дією певних подразників. Наявність таких резервів дозволяє переносити без негативних наслідків для організму вплив екстремальних чинників зовнішнього середовища та хвороботворних агентів, токсичних речовин, які значно 5 перевищують прийняті гранично допустимі рівні. Визначення функціональних резервів, їх розширення та використання мають ввійти до арсеналу методів оцінки та зміцнення здоров’я людини . Розвиваюча функція системи спорту для всіх передбачає забезпечення розвитку фізичних здатностей людей, належного фізичного розвитку та загалом фізичної досконалості людини, що дозволяє підвищити рівень її здоров’я, передусім фізичного. Зазначена функція найбільш характерна для такої форми реалізації спорту для всіх, як фітнес-програми. Рухова активність у цьому випадку спрямована на позитивну зміну стану організму людини, його фізичних та функціональних кондицій. Такі зміни можуть бути досягнуті лише за рахунок тренування. Основу тренувального ефекту, його механізм визначає фундаментальна властивість усього живого – здатність до адаптації, розвитку на основі пристосування до зовнішнього впливу. Ця здатність є головною в забезпеченні життєздатності живих організмів, їх виживання та саморозвитку в умовах безперервно мінливих впливів зовнішнього середовища, а також змінного становища самого організму. Завдячуючи реалізації в процесі тренування фізіологічного механізму адаптації відбувається накопичення людиною нових фізичних кондицій, мобілізація та розгортання внутрішніх ресурсів організму. Механізм процесу адаптації, специфічні особливості його протікання обумовлюють і природні обмеження в стабільності тренувального ефекту, а також необхідність зміни змісту рухової активності в ході індивідуальної вікової еволюції людини.Домашнє завдання: згинання та розгинання рук в упорі лежачі 25 -30р.
Рекомендована література: http://lib.kart.edu.ua/bitstream/123456789/5642/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%20%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%86%D1%96%D0%B9.pdf
1. Товт В.А. Теорія і практика національної системи спорту для всіх / Навчальний посібник / Укладачі: В.А.Товт, В.Я.Сусла. - Ужгород: ПП «Данило С.І.».2017 – С. 36-47. 2. Основи теорії спорту для всіх. Метод. Посібник/Товт В.А., Ляховець Л.О., Ляховець-Булеца К.М., Степчук Н.В.. – Ужгород: "Говерла", 2014. – С. 38-48.
Комментарии
Отправить комментарий